Vespa geschiedenis

VAN DE OORSPRONG TOT DE MYTHE

Zeventig jaren of geschiedenis sinds 1946.

 

VESPA 98

1946

In april 1946 werd dit nieuwe, functionele en innovatieve voertuig voor de eerste keer aan het publiek gepresenteerd in een Golfclub in Rome. Het schildje met relief werd het nieuwe logo, dat het oude Piaggio vliegtuig verving. Vespa was meteen succesvol, tot verbazing en scepsis zowel in de media als bij het grote publiek. De eerste verkopen van Vespa vonden plaats via een klein dealernetwerk en de prijs van het standaard model was 55.000 lires en voor de deluxe versie betaalde men 60,000 lires.

VESPA 98 CORSA CIRCUITO

1947

De Vespa 98 Corsa werd speciaal ontwikkeld om te laten zien dat ook de kleine scooter  mee kan in de races. De grote zwerm Vespa's die de straten en pleinen in Italië veroverden, motiveerde Enrico Piaggio om een agressief voertuig te produceren, dat ook op een circuit kon zegevieren. De eerste die op een Vespa 98 op een circuit reed, was Giuseppt Caue, die de Monte Mario Hill Climb in 1947 won. De Vespa 98 Corsa (Circuit) werd gebouwd voor snelheid en stond voor innovatie. De stalenbody was handgemaakt en beschikte over trommelremmen met ontluchtingskleppen in het achterste geddelte van het voertuig. Het voertuig had 3 versnellingen, die betere controle gaf en was luchtgekoeld. De originele kleur was rood: daarom was dit model ook bekend als de kleine vuurbal.  

VESPA 98 CORSA

1947

De Vespa 98 Corsa was het eerste sportmodel van Vespa en werd ontworpen voor racen en top performance. Dit Vespa model nam deel aan veel wedstrijden, ook op circuit races met hoogteverschillen en won diverse keren. De vorm van de Vespa 98 Corsa was een doorontwikkeling van het eerste model, met als verschil een kleiner logo, gebogen racepositie van het stuur en het aerodynamische design. De motor was geintegreerd in dit model en ontworpen om de ventilatie te verbeteren. Het heeft geen starter en de karter is gesplitst op het punt waar het schakelpedaal in beweging zou moeten blijven, om een grote hellingshoek bij het nemen van bochten te houden. De scooter had een topsnelheid van 80 km per uur met 3 versnellingen en was uitgerust met een originele Piaggio tweetakt motor van de eerste productie modellen

VESPA 98 II SERIE

1947

Van deze 2e serie Vespa 98 werden ongeveer 16,500 modellen geproduceert. Dit model bood duidelijke verbeteringen tegenover zijn voorganger zowel qua uiterlijk als technische specificaties. Bovendien werd dit model uitgerust met een reserveband omdat het risiko op een lekke band erg hoog was op de slechte na-oorlogse wegen. Dit zeer functionele item werd dan ook snel een van Vespa's meest herkenbare kenmerken. De Vespa 98 werd geintroduceerd met een nieuwe en verbeterde koplamp en een metallic zilver kleur, die herinnerde aan de vliegtuigperiode van Piaggio. Veel tijdschriften schreven over een wachtlijst van 8 maanden om in het bezit te komen van een Vespa 98 en mede daardoor werd deze Vespa op de zwarte markt voor bijna de dubbele startprijs, 125,000 lires verkocht.

VESPA 125 CORSA “ALLOY FRAME”

1949

In 1949 werd voor het eerst de Vespa gebouwd met een race chassis, gemaakt van aluminium dat ook gebruikt werd in de vliegtuigbouw. Het werd in elkaar gezet met nieten, lichtmetalen velgen en technologie, die in de jaren 40 als zeer vooruitstrevend werd gezien.

VESPA125

1949

In 1948 lanceerde Piaggio een nieuwe Vespa. Tussen 1946 en 1947 werden 1183 Vespa 125cc modellen verkocht (vooral in Zwitserland). Eind 1947 besloot Enrico Piaggio de productie van de Vespa 98cc te stoppen en alleen met de 125cc voor de Italiaanse en internationale markt door te gaan. De nieuwe modellen beschikten over een voorophanging, een verhoogde motorkap om makkelijker toegang te krijgen tot de motor. De volgende series van de Vespa hadden een nog innovatiever ontwerp door het nieuwe koelsysteem en de vernieuwde versnelling.

VESPA CIRCUITO 125

1949

Aan het eind van de jaren 40 namen de grootste motorfietsproducenten deel aan diverse races, aangezien ze dat de beste manier van reklame vonden. Het doel was de motorfiets industrie aan het grote publiek te tonen, met als doel nieuwe klanten te genereren. Dus namen ook de Piaggio scooters deel aan de races. Uiteraard ook om de motoren te promoten, maar het 125cc circuit bleek ook een goede test voor nieuwe oplossingen, die daarna op de standaard modellen toegepast werden. Vespa race scooters werden volledig met de hand gemaakt en gebouwd door specialisten binnen Piaggio en tijdens de races gereden door grote coureurs zoals Dino Mazzoncini en Giuseppe Cau. Giuseppe Gau won de tijdrit op de Catania Etna in 1950 door als eerste in zijn klasse (125cc) aan te komen en het eindklassement op de 3e plaats na Guzzi en Benelli.

VESPA MONTLHERY

1950

Om het sportieve beel van Vespa te promoten, besloot Piaggio de aandacht van de toeschouwers te trekken met nieuwe recordpogingen. Op 7 april 1950 op het franse circuit Montlhery won Vespa in een 10 uur durende race, met 3 chauffeurs die elkaar afwisselden, in de wereldrecord tijd (gemiddeld 134 km/u) de 100 mile race (met gemiddeld 129,7km/u), de 500 miles (met gemiddeld 123.9 km/u) en de 1000 km race (met een gemiddelde van 124,3km/u). Gedurende de 10 uren reden de Vespas 1049 kilometer. Met een voertuig, sterk gelijkend op de Vespa 125 Circuit met aluminium frame uit 1949 bereikte Mazzocini geweldige resulaten in het circuit racing, waaronder de zege in de scooterclasse op het circuit van Genua, met een uitdaging tussen Vespa en Labretta. 

VESPA SILURO (TORPEDO)

1951

In 1951 brak Vespa zijn meest prestigieuze record: de vliegende kilometer. Op 9 februari, tussen de 10 en 11 kilometer van de snelweg van Rome (nabij Ostia), een Vespa-motor met twee tegenover elkaar gelegen zuigers (vermogen: 17,2 pk en 9500 tpm), ontworpen door Corradino D'Ascanio en geleid door Dino Mazzoncini, voer de vliegende kilometer met een recordtijd van 21 seconden en 4 honderdste met een gemiddelde snelheid van 171,1 km / u.

VESPA 125

1951

Zeer vergelijkbaar met het patroon van 1948, de omzet in 1951, toen toenemende door verbeterde technologie en esthetiek. Het model van 1951 werd zelfs beroemd in zijn bioscoopdebuut in de romantische en onvergetelijke film Roman Holiday, die vertelde het liefdesverhaal van Audrey Hepburn en Gregory Peck in Rome.

VESPA 125 “SIX DAYS”

1951

Esthetisch zeer vergelijkbaar met Vespa 125, de "Zes dagen" verschilden vanwege de brandstoftank die voordeel had van een wraparound schild en de rechterkantzak die een grotere carburator hield. De naam komt voort uit de deelname op de zesentwintigste Internationale Zesdaagse in 1951, waar negen gouden medailles werden gewonnen. Het Piaggio Racing Team was samengesteld uit: Biasci, Cau, Crabs, Mazzoncini, Merlo, Nesti, Opesso, Riva, Romano en Vivaldi. De Vespa 125 "six days" won ook de trofee van de Italiaanse Motorfietsfederatie in 1951, waar drie renners overheersden op de Italiaanse Vespas (Giuseppe Cau, Miro Riva, Bruno Romano).

VESPA 125 U

1953

Er zijn slechts 7.000 exemplaren van de U Vespa scooter geproduceerd, wat ervoor zorgt dat dit model een van de meest gewilde exemplaren is voor verzamelaars. Opgericht in 1953 als het economische model - de letter "U" staat voor "utility" - het werd ontworpen om Lambretta's concurrentie te verzetten en werd voor 110 dollar verkocht op de markt. Voor de eerste keer werd de koplamp ter hoogte van het stuur gemonteerd in plaats van de voorste fender.

VESPA 150 SIDE-CAR

1955

De Vespa side-car is ontwikkeld ​​tussen eind 1948 en begin 1949. De Vespa met zijspan zorgde voor een stabiele en comfortabele reis over lange afstanden. De zijspan was gemaakt van staal en werd met de hand gemonteerd en met een enkele buis aan de Vespa bevestigd. Geprezen voor hun uitstekende prestaties, zelfs op wegen met sneeuw en op steile hellingen, de zijspan gaf comfort, extra capaciteit dankzij een kleine koffer achterop en het extra gemak bij langdurige reizen.

 

Contact

VC Dolce Vita Lummen St'Annastraat 4
3560 Lummen
+32 473 17 20 40
vc-dolcevita-lummen@outlook.com